Wat?

In de kunstensector bevinden archieven en collecties zich niet altijd op één plek. Soms zijn ze verspreid over verschillende locaties: thuis, bij vrijwilligers of elders kunnen zich documenten en objecten bevinden die behoren tot het archief en/of de collectie(s). Het is een basistaak bij de zorg voor het eigen archief en collectie(s) om alle informatie over documenten en objecten samen te brengen en zo een goed overzicht te krijgen.

Waarom?

Door de verspreiding is het niet altijd duidelijk hoe groot of hoe volledig een archief en/of collectie is. Er ontbreekt dan vaak een duidelijk zicht op de toestand van documenten en objecten.

Een overzicht van de omvang, verspreiding en toestand van je archief en/of collectie(s) is nochtans nodig om mogelijke problemen te detecteren. Op basis hiervan kun je beslissen wat de volgende stappen in het beheer van je archief en/of collectie(s) kunnen zijn. Dit eerste overzicht zal ook de basis vormen voor verdere beschrijving van archief en/of collectie(s).

Wanneer?

In kaart brengen doe je best voor je acties onderneemt met betrekking tot de zorg van archief en collecties.

Voorkennis: Bepaal een visie omtrent het archief en de collectie(s), Leg doelstellingen en acties omtrent archief- en collectiezorg schriftelijk vast, Maak afspraken en bepaal verantwoordelijkheden omtrent archief- en collectiezorg 

Hoe?

Hoe je je archieven en collecties in kaart kan brengen, lees je bij Breng je archief en collectie(s) in kaart.

Basiszorg: verwachte resultaten (actief en retroactief)

  • Je hebt een overzicht met de verschillende onderdelen van het archief en/of de collectie(s), waar ze zich bevinden en wat hun omvang is. Ook informatie over hun staat, de manier waarop ze geordend zijn, datering en inhoud kan opgenomen worden in het overzicht.

Basiszorg: indicatoren

CC BY-SA